Benelli Forum banner

oliesoort

14K views 9 replies 7 participants last post by  Tomoney  
#1 ·
Hallo allemaal! Even een vraag over het type olie, in de handleiding staat duidelijk 15w 50, wat in feite dunne race-olie is, dat weet ik. Maar hoe belangrijk is het om alleen deze in de Nelli te gebruiken, d.w.z. heeft het invloed op de oliepomp die het met de juiste snelheid rondpompt of veroorzaakt het een onjuiste motordruk etc??? Of zijn mijn gedachten gewoon te over voorzichtig? Laat me weten wat je ervan denkt, want 70 euro per stuk voor Castrol p1 is niet goedkoop!

#3 ·
Hallo allemaal! Even een vraag over het type olie, in de handleiding staat duidelijk 15w 50, wat in feite dunne race-olie is, dat weet ik. Maar hoe belangrijk is het om alleen deze in de Nelli te gebruiken, d.w.z. beĂŻnvloedt het de oliepomp die het met de juiste snelheid rondpompt of veroorzaakt het een onjuiste motordruk etc.??? Of zijn mijn gedachten gewoon te overdreven voorzichtig? Laat me je gedachten weten, want voor 70 euro per stuk voor Castrol p1 is het niet goedkoop!
Jeez, waar koop je je olie?

#4 ·
Hallo allemaal! Even een vraagje over het type olie, in de handleiding staat duidelijk 15w 50, wat in feite dunne race-olie is, dat weet ik. Maar hoe belangrijk is het om alleen dit in de nelli te gebruiken, d.w.z. heeft het invloed op de oliepomp die het met de juiste snelheid rondpompt of veroorzaakt het een onjuiste motordruk etc??? Of zijn mijn gedachten gewoon te over voorzichtig? Laat me je gedachten weten, want voor 70 euro per stuk voor castrol p1 is het niet goedkoop!
Ik denk dat je je vergist. 15w50 heeft een hogere viscositeit dan de norm 10w40. Het is dus dikker, maar het is complexer dan dik of dun. Schuifweerstand is belangrijk in motoren met hoge toerentallen. Ik heb veel dure oliën geprobeerd in mijn ducati, die ik na elke tracksessie zou verversen. De enige olie die trouw bleef en minder schade aan de tuimelaars veroorzaakte, was shell advance ultra 4 15w50. E-mail de jongens van www.shellhelix.co.UK 4 liter £37,50 geleverd. Ik weet zeker dat je 10w40 in de Benelli zou kunnen gebruiken, net als in de Ducati, maar alles wat je zou krijgen is een lichte vermogensstijging en een lichte verbetering van het brandstofverbruik. Tenzij je daadwerkelijk aan het racen was, zou ik niet afwijken van een 50

#6 ·
Ik denk dat je je vergist. 15w50 heeft een hogere viscositeit dan de norm 10w40. Het is dus dikker, maar het is complexer dan dik of dun. Schuifweerstand is belangrijk in motoren met hoge toerentallen. Ik heb veel dure oliën geprobeerd in mijn ducati, die ik na elke tracksessie zou verversen. De enige olie die trouw bleef en minder schade aan de tuimelaars veroorzaakte, was shell advance ultra 4 15w50. E-mail de jongens van www.shellhelix.co.UK 4 liter £37,50 geleverd. Ik weet zeker dat je 10w40 in de Benelli zou kunnen gebruiken, net als in de Ducati, maar alles wat je zou winnen is een lichte vermogensstijging en een lichte verbetering van het brandstofverbruik. Tenzij je daadwerkelijk aan het racen was, zou ik niet afwijken van een 50
ja, ik weet zeker dat ik 10w40 zou kunnen gebruiken, maar in de handleiding staat duidelijk dat ik 15w50 moet gebruiken, dus ik wilde erbij blijven omdat ik de problemen die kunnen ontstaan als ik dat niet doe, volledig begrijp, vooral in de nelli-motor. Ook lijken we hier beperkte toegang te hebben tot goede Q-oliën en ik ken castrol power 1.

#9 ·
Benelli beveelt 15W-50 of 10W-50 aan, maar ik denk dat de vergelijking van olie geen zin heeft. Belangrijker dan de viscositeit is het waarborgen van een minimale kwaliteitsklasse - door Benelli: JASO - MA CC MC G4.
Viscositeitsgraad moet worden gekozen in het licht van de klimaatzone waarin een motorfiets moet worden gebruikt. Gespecificeerd in de handleiding 15W-50 zijn de parameters die geschikt zijn voor het Italiaanse klimaat. In Britse termen zou 10W-40 geschikter zijn.
Ik gebruik persoonlijk Castrol Power 1 10W-50 - optimaal voor het Poolse weer :)